Powrót do strony agencji
Czy wiesz, jaki masz poziom cholesterolu? – sprawdź z okazji Światowego Dnia Serca

Czy wiesz, jaki masz poziom cholesterolu? – sprawdź z okazji Światowego Dnia Serca

Prawie jedna czwarta Polaków po 35. roku życia nie wie, jaki ma poziom cholesterolu, a niespełna 8% przyznaje, że ma powyżej normy –wynika z badania opinii zrealizowanego dla marki Optima Cardio[1]. Tymczasem wg danych epidemiologicznych[2]aż61% dorosłych Polaków (16 mln) ma podwyższone stężenie cholesterolu lub przyjmuje z tego powodu leki. 

Znajomośćwięc takich parametrów zdrowotnych jest kluczowa do kontroli zdrowia pod kątem schorzeńkardiologicznych, z powodu których co roku odnotowuje sięblisko połowa zgonów wśród Europejczyków. Jednym z czynników ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych jest nieodpowiednia dieta, dlatego z okazji Światowego Dnia Serca przypominamy, o co warto zadbaćprofilaktycznie.

57% badanych zmieniło nawyki żywieniowe, kiedy dowiedziało się, że ma podwyższony poziom cholesterolu. Ponad połowa ogranicza cukier (52,6%), je więcej owoców i warzyw (55,6%), prawie 60% ogranicza spożywanie tłuszczów TRANS i nasyconych (30,1%). Ponad 1/3 wprowadziła do diety więcej błonnika. 

Choroby układu krążenia, w tym miażdżyca, choroba niedokrwienna serca czy udar mózgu sągłównymi przyczynami zachorowalności, niepełnosprawności i przedwczesnej umieralności w krajach rozwiniętych. Ich przyczynąjest nieprawidłowy sposób żywienia, na który składająsięwysokie spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (m.in. tłustych gatunków mięs, wywarów z mięs jak rosoły, wędlin, smalcu, masła, śmietany, tłustych serów ), niskiego spożycia olejów roślinnych (m.in. oliwy z oliwek, oleju rzepakowego), wysokie spożycie tłuszczów trans, obecnych m.in. w żywności typu fast-food, chipsach, frytkach, wyrobach cukierniczych, sosach i zupach w proszku, nadmierne spożycie soli, niskie spożycie świeżych warzyw i owoców, niska zawartośćw diecie błonnika pokarmowego, niskie spożycie ryb, zwłaszcza tłustych ryb morskich (np. łosoś, makrela, śledź, halibut) czy nadmierna ilośćalkoholu, a zwłaszcza piwa, które ma bardzo wysoki indeks glikemiczny.

Wszystko to sprzyja wysokim stężeniom cholesterolu we krwi i często przewyższa zapotrzebowanie energetyczne, prowadząc do nadwagi i otyłości, sprzyja także rozwojowi cukrzycy czy nadciśnienia tętniczego–wyjaśnia mgr Jadwiga Przybyłowska, dietetyk. Dlatego pacjentom z problemami kardiologicznymi rekomenduje się[3]prawidłowo zbilansowanądietęopracowanąprzez amerykańskich specjalistów z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego, jest to dieta o nazwie DASH oraz tzw. dietęśródziemnomorską.  Sąto diety o udokumentowanej skuteczności w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Zgodnie z założeniami obu diet, źródło energii i składników odżywczych powinny stanowić: pełnoziarniste produkty zbożowe, częściowo odtłuszczone produkty mleczne, świeże warzywa i owoce, nasiona, orzechy, ryby, chude mięso oraz tłuszcze pochodzenia roślinnego. Dzięki temu sąubogie w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, bogate natomiast 
w błonnik pokarmowy, witaminy i przeciwutleniacze. Obie diety ograniczająspożycie czerwonego mięsa, słodyczy i innych produktów będących źródłem cukrów prostych (m.in. słodkich soków 
i napojów). Taki sposób odżywiania przyczynia siędo redukcji masy ciała, obniżenia ciśnienia tętniczego krwi, obniżenia poziomu trójglicerydów we krwi, cholesterolu całkowitego i ‘złego’cholesterolu LDL.  

Niemal co 10. Polak z podwyższonym cholesterolem korzysta z żywności funkcjonalnej 
lub ze sterolami roślinnymi.

W profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia szczególnąuwagęzwraca sięna odpowiedni dobór tłuszczu w diecie, dlatego niezwykle ważnąkwestiąjest optymalny wybór tłuszczu do smarowania pieczywa i obróbki termicznej potraw.

Podstawowązasadą, jakąnależy kierowaćsięprzy rekomendacji tłuszczu do smarowania pieczywa pacjentom kardiologicznym jest to, aby maksymalnie ograniczaćspożycie tłuszczów nasyconych, które przez większośćosób spożywane sąw nadmiarze–mówi dietetyk. Dlatego osoby 
z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi powinny zrezygnowaćze smarowania pieczywa masłem czy smalcem. Wysokiej jakości margaryny, np. Optima Cardio, sąnatomiast bogatym źródłem korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych, a częśćz nich wzbogacana jest równieżw sterole roślinne, które sprzyjająobniżeniu stężenia cholesterolu w surowicy krwi. Taki efekt obserwuje sięprzy spożyciu 1,5-3 g steroli roślinnych dziennie. Osoby, które oprócz wysokiego cholesterolu, mająpodwyższone ciśnieniem krwi mogąskorzystaćz produktów typu Optima Cardio Potas+.

Margaryny wzbogacane w sterole i stanole roślinne należądo żywności funkcjonalnej, czyli żywności o szczególnych właściwościach prozdrowotnych. Korzystne oddziaływanie zdrowotne żywności funkcjonalnej musi byćpotwierdzone badaniami klinicznymi. Taka żywnośćmoże byćwtedy oznakowana oświadczeniami zdrowotnymi, które mówiąo określonych właściwościach jej składników. Warto zaznaczyć, że stosowany obecnie proces produkcji margaryn kubkowych (proces estryfikacji) zapobiega powstawaniu tłuszczów trans. Większośćmargaryn do smarowania pieczywa dostępnych aktualnie na polskim rynku zawiera śladowe ilości tłuszczów trans, tzn. < 1% całkowitej zawartości tłuszczu, co określane jest jako „praktycznie nieobecne”, a więc nieszkodliwe dla zdrowia.

Jeśli chodzi o zastosowanie tłuszczów przy przygotowywaniu potraw wymagających obróbki termicznej najlepiej nadająsiędo tego tłuszcze, które mająwysoki punkt dymienia, wysokązawartośćjednonienasyconych kwasów tłuszczowych i niskązawartośćwielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Takie warunki spełniająm.in.  rafinowany olej rzepakowy i rafinowana oliwa z oliwek 
–tłumaczy Jadwiga Przybyłowska, dietetyk.

Prawie co trzeci badany z podwyższonym cholesterolem prowadzi bardziej aktywny tryb życia, więcej sięrusza (31,5%), a niemal połowa respondentów jest pod stałąkontroląlekarza specjalisty.

Oprócz zmiany diety przy wysokim poziomie cholesterolu należy zadbaćtakże o ruch, np. chodzićna spacery lub wybraćinne aktywności fizyczne. Warto byćpod stałąopiekąlekarza i badaćsięregularnie.

Badanie poziomu cholesterolu nie jest skomplikowane, ale jest bardzo wartościowe. Pozwala określićważne paramenty zdrowotne i zareagowaćwcześnie na niepokojące zmiany w naszym organizmie, których nie widać. Najlepiej wykonaćtzw. profil lipidowy, czyli badanie krwi oznaczające stężenie cholesterolu, jego frakcji LDL i HDL oraz trójglicerydów. Profil lipidowy jest dużo bardziej miarodajny od oznaczenia całkowitego stężenia cholesterolu we krwi. Warto wykonywaćgo regularnie, by ustrzec sięnp. miażdżycy, zawału lub udaru. Wyniki należy interpretowaćodpowiednio do wieku i stanu zdrowia–radzi dietetyk.

Więcej informacji na temat diety zdrowej dla serca znajduje  się pod adresem: www.dietadlaserca.ploraz www.optymalnewybory.pl.

¹Badanie zrealizowane na zlecenie marki produktów żywności funkcjonalnej Optima Cardio w dniach 25.09-26.09.2018 przez agencjęSW RESEARCH metodąwywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 568 ankiet z osobami powyżej 35. roku życia.

[2]Badania NATPOL, realizowane w 2011 roku oraz WOBASZ, realizowane w latach 2013 i 2014 r.

[3]Wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego z 2016 r.

drukuj

Kontakt dla mediów